روت چیست ؟

روت چیست ؟

روت کردن فرآیندی است که در آن کاربران دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند به کنترل ممتاز (معروف به دسترسی ریشه ) روی زیرسیستم‌های مختلف دستگاه، معمولاً گوشی‌های هوشمند، دست یابند.

از آنجایی که اندروید مبتنی بر نسخه اصلاح شده هسته لینوکس است ، روت کردن یک دستگاه اندرویدی دسترسی مشابهی به مجوزهای مدیریتی ( ابر کاربر ) مانند لینوکس یا هر سیستم عامل دیگری مانند یونیکس مانند FreeBSD یا macOS می دهد .

 

روت کردن گوشی چیست ؟

Root در معنای لغوی یعنی ریشه.اصطلاح روت کردن یعنی دسترسی ریشه ای به دستگاهی که سیستم عاملش اندروید است که میتواند گوشی، تبلت یا هرچیزی باشد.با روت کردن در واقع ما اجازه ی دستیابی و دسترسی به فایلهای سیستمی را به دست می آوریم.

چرا دستگاه خود را روت کنیم ؟

اینکار اغلب برای غلبه بر محدودیت‌هایی انجام می‌شود که حامل‌ها و سازندگان سخت‌افزار بر روی برخی دستگاه‌ها اعمال می‌کنند. بنابراین، روت کردن توانایی (یا اجازه) را برای تغییر یا جایگزینی برنامه‌ها و تنظیمات سیستم، اجرای برنامه‌های تخصصی (“برنامه‌های”) که به مجوزهای سطح سرپرست نیاز دارند، یا انجام سایر عملیات‌هایی را می‌دهد که در غیر این صورت برای یک کاربر عادی اندروید غیرقابل دسترسی است .

در برخی از دستگاه ها، روت کردن همچنین می تواند حذف کامل و جایگزینی سیستم عامل دستگاه را تسهیل کند، معمولاً با نسخه جدیدتر سیستم عامل فعلی آن.

روت در گوشی های اندروید:

سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل Open Source یا منبع باز می باشد . اما کارخانه های تولید گوشی و تبلت به دلایل مختلفی از جمله امنیت ، ،جلوگیری از هک شدن گوشی ، وابسته کردن کاربر به خودشان و … از دسترسی به فایل های سیستمی جلوگیری می کنند تا عده ای از کاربران نتوانند به فایل های این سیستم عامل دسترسی پیدا کنند .

روت کردن امکانات نامحدود زیادی را در اختیارتان قرار میدهد ،مثلا اپلیکیشنی وجود دارد که با کمک آن میتوانید دسته ی بازی خودتان را به گوشی وصل کنید و از بازی کردن لذت ببرید.از این نوع امکانات زیاد است.

انواع فایل روت :

فایل های روت به روش های مختلفی ایجاد میشوند همچنین روش استفاده ورایت این فایل ها ممکن است کتفاوت باشد

فایل روت مجیسک بوت :

برای گوشی های سامسونگ در حالت دانلود مد با نرم افزار ادین و یا باکس رایت میشود و بعد نصب باید برنامه مجیسک منیجر را برروی گوشی نصب کنید.

فایل روت مجیسک ریکاوری:

این فایل از طریق محیط کاستوم ریکاوری رایت میشود .بعد نصب باید برنامه مجیسک منیجر را برروی گوشی نصب کنید.

فایل روت مجیسک فریمور :

فریمور روت شده دستگاه که بعد نصب باید برنامه مجیسک منیجر را برروی گوشی نصب کنید.

فایل روت eftsu :

فایل روت eftsu  که توسط نرم افزار eftsu flasher  روی گوشی رایت میشود و بعد نصب باید برنامه eftsu manager  را برروی گوشی نصب کنید.

فایل روت cf root :

فهرست مطالب