OEM چیست ؟

OEM چیست ؟

تولیدکننده اصلی تجهیزات (انگلیسی: Original equipment manufacturer) به اختصار اوئی‌ام (OEM) اصطلاحاً شرکتی است که یک قطعه را به عنوان محصول اصلی شرکت تولید می‌کند و این محصول به عنوان مواد اولیه برای تولید یک محصول دیگر در شرکتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.برای مثال: اگر شرکتی کابل برق تولید کند و این کابل‌های برق در رایانه‌های آی‌بی‌ام استفاده شوند، در اینصورت این شرکت یک تولیدکننده تجهیزات اصلی است.

 

OEM در تلفن همراه وسیستم عامل آن:

 به معنی ” سازنده ی اصلی تجهیزات ” می باشد. از این قابلیت برای جلوگیری از آنلاک شدن بوت لودر و نصب رام های غیررسمی استفاده می شود تا کاربران تنها ناچار به استفاده از رام های رسمی عرضه شده توسط کمپانی تولیدکننده ی دستگاه خود بشوند.

قفل OEM چیست؟ چگونه OEM را آنلاک کنیم؟

OEM Unlock گزینه ای است که در گوشی های اندرویدی (سیستم عامل نسخه ۵ و بالاتر) قرار داده شده. با فعال کردن OEM Unlock در تنظیمات گوشی، شما می توانید قفل بوت لودر را باز کرده و اقدام به نصب کاستوم رام و.. کنید. این گزینه در تنظیمات گوشی همراه و در قسمت Developer Options در دسترس است.

در صورت آنلاک کردن OEM، دسترسی‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف برای شما فراهم می‌شود، این دسترسی، امکان ایجاد شخصی‌سازی در سیستم‌عامل دستگاه را به شما می‌دهد.

در کنار مزایا، آنلاک کردن قفل OEM معایبی نیز دارد. به عنوان مثال اگر مراحل بوت لودر را به درستی انجام ندهید، امکان هارد بریک شدن دستگاه شما وجود دارد. یا زمانی که اقدام به آنلاک کردن بوت لودر جهت آنلاک کردن OEM می‌کنید، تمامی اطلاعات دستگاه‌تان پاک می‌شود. توجه داشته باشید که با آنلاک کردن قفل OEM، گارانتی دستگاه از بین می‌رود و فروشندگان هیچ مسئولیتی در قبال خسارت یا مشکلات امنیتی ندارند.

چگونگی آنلاک کردن OEM در دستگاه های اندرویدی

به تظیمات دستگاه بروید و بخش About Device را انتخاب کرده و به پایین اسکرول کنید تا Build Number مشاهده شود. سپس چند بار پشت سر هم روی آن ضربه بزنید تا پیغام You are now a developer را ببینید.

مجدد به تنظیمات دستگاه بروید. اکنون بخش جدیدی به نام Developer options را مشاهده می‌کنید. روی آن ضربه بزنید تا وارد این بخش شوید. سپس به پایین اسکرول کنید تا گزینه OEM Unlocking را مشاهده کنید. حال این گزینه را فعال کنید.

به همین سادگی OEM آنلاک شده و می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید.

چگونگی آنلاک کردن OEM در سایر دستگاه های اندرویدی

در سایر اندرویدها با استفاده از Fast boot و USB Debugging قابلیت OEM را آنلاک می‌کنیم.

قبل از هر اقدامی در این زمینه، ابتدا از تمامی اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید. چون به صورت کلی زمانی که از فست بوت استفاده می‌کنید، امکان پاک شدن تمام اطلاعاتتان وجود دارد.

مزایا و معایت آنلاک کردن OEM و بوت لودر:

مزایا:

  • دسترسی کامل به بخش های مختلف برای ایجاد شخصی سازی ها
  • امکان نصب رام های کاستوم و غیررسمی
  • عدم امکان دسترسی به اطلاعات موجود بروی دستگاه شما بدون داشتن پسورد یا پترن لاک اسکرین شما

معایب:

  • درصورت عدم اجرای درست مراحل ممکن است دستگاه شما هارد بریک شود.
  • زمانی که قصد آنلاک کردن بوت لودر برای آنلاک کردن OEM را دارید، تمامی اطلاعات موجود بروی دستگاه شما پاک خواهد شد.
  • در صورتی که دستگاه شما دزدیده شود، آن شخص می تواند به سادگی یک کاستوم رام بروی گوشی شما نصب کرده و از آن استفاده کند.

بنابراین، با سنجیدن مزایا و معایب آنلاک کردن OEM تصمیم خود را برای انجا یا عدم انجام آن بگیرید و در صورتی که قصد انجام این کار را داشتید، تمامی مراحل را به دقت انجام دهید تا با مشکلات بریک شدن روبرو نشوید.

 

فهرست مطالب